Breu Descripció
Per
iniciar la UD estaria bé que féssim una avaluació inicial del que
ja saben els nostres infants, i per fer-ho, hem pensat en crear un
vídeo només amb imatges dels comerços i els serveis més propers
als nostres infants... Això pot evocar en ells tot el que ja saben
d'aquests llocs que començarem a treballar. A partir d'aquí,
l'equip pedagògic decidirem els oficis que treballarem, que són
aquells més comuns i amb més possibilitats de poder visitar durant
les sortides. Programarem les sortides per poder conèixer aquests
oficis de primera mà. Aquestes sortides ens permetran conèixer
l'entorn més urbà del poble, les carreteres, semàfors, la plaça,
la vegetació i parcs del poble...com també els espais més oberts i
la natura quan anem a visitar la granja. Finalment, i després
d’haver visitat aquests llocs on els infants tindran experiències
significatives, construirem els racons dels diferents oficis. Aquests
racons els haurem de construir tenint en compte també el seu entorn,
per exemple, la fleca l'haurem d'ubicar al poble i no a les afores,
ja que no té sentit que la gent s'hagi de desplaçar fora del poble
per poder comprar el pa, i per contra, la granja s'haurà d'ubicar en
un terreny que permeti pasturar als animals i que els grangers puguin
conrear l'aliment necessari per als seus animals. Així doncs, els
racons no sortiran com bolets sinó que tindrem una mica en compte
l'entorn on s'ubiquen. Les famílies seran una part activa en aquesta
unitat didàctica, i ens ajudaran a exposar en què consisteix cada
ofici amb una visita a l'escola. A més a més, també els convidarem
a ajudar-nos a muntar els diferents racons, aportant material,
col·laborant en el disseny, ....
La
nostra llar s'ubica en un entorn rural on els oficis artesanals
encara perduren, podem trobar flequer tradicional, fuster artesanal,
torner de ceràmica, elaboració de galetes artesanal... Cada any es
celebra una fira d'artesania on s'ofereixen els seus productes.
Aquesta fira es porta a terme a la Plaça de l'Església, on
predomina la construcció medieval. També trobem tot tipus de
serveis, com la farmàcia, l'escola, el metge, la carnisseria,
fruiteria, supermercat...
El
paisatge és molt divers, al nord trobem un terreny més muntanyós i
abunden grans pinedes i conreus d'oliveres. Aquesta zona és molt
coneguda i transitada durant la tardor pels caçadors de bolets. En
canvi, a la zona sud el relleu és més suau, podem trobar diversos
camps de conreu i masies disperses.
Tipus de programació
La
programació de la unitat didàctica serà temporal. Es realitzarà a
principis del tercer trimestre i tindrà una durada de 5 setmanes.
Aquesta
unitat didàctica tindrà relació directa amb la unitat didàctica 7
“El nostre entorn”, que es portarà a terme durant tot el segon i
el tercer trimestre.
La
principal font d’aprenentatge que utilitzarem serà el joc simbòlic
per racons. També realitzarem exercicis emmarcats en altres matèries
com activitats musicals (memorització de cançons amb mímica
relacionades amb els oficis), activitats d’expressió verbal
(explicació de relats curts sobre l’entorn rural i els oficis
tradicionals), activitats plàstiques (realització d’un mural on
es reculli diferents coneixements de la unitat didàctica).
També
realitzarem sortides per visitar els diferents llocs de treball.
Es
programaran visites de familiars per explicar característiques dels
seus oficis, es procurarà que totes les famílies puguin participar.
En
conclusió, volem treballar els oficis en relació amb el seu entorn
i treballar-ho d'una forma global, per tal que sigui significatiu per
als infants i per ajudar-nos a desenvolupar al màxim les seves
capacitats, és a dir, el nostre objectiu final és el
desenvolupament integral de l' infant.
Ubicació
de la unitat didáctica
PRIMER TRIMESTRE
|
SEGON TRIMESTRE |
TERCER
TRIMESTRE
| |||||||
UD
1: Adaptació
|
UD
4:
La
tardor
|
UD
5: L'hivern
|
UD
10: La primavera
|
UD
12: L'estiu
| |||||
UD2:
L'acollida i l'acomiadament
| |||||||||
UD7:
El nostre entorn
| |||||||||
UD
3: Hàbits i rutines
| |||||||||
UD
6: El Nadal
|
UD
8: Carnestoltes
|
UD
9: Arbres i flors
|
UD
11: Els oficis del meu poble
|
UD
13: L'aigua
|
Justificació
Finalment, hem acordat entre totes que el nom de la nostra UD sigui... Els oficis del meu Poble! Hem consensuat aquest nom perquè hem pensat que és el que millor defineix el que tractarem durant aquesta unitat didàctica, per això mateix, el fet d'ubicar l'escola en un entorn rural ens permet més riquesa d'estímuls i més possibilitats de fer sortides a l'entorn de l'escola, possibilitant que l'aprenentatge dels infants sigui més significatiu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario