Nom i grup d'infants al qual es destina
La
unitat didàctica rep el nom de Els
oficis del meu poble.
Aquesta
unitat didàctica està pensada per ser desenvolupada al primer cicle
d’educació infantil, concretament amb nens de 2 a 3 anys.
Objectius de la unitat didàctica
Continguts de la unitat didàctica
Metodologia
Racons de joc simbòlic
- FRUITERIA ELS SENTITS
- AIXÍ SEMBREM
- FLECA MOLLES DE PA!!
- OFICINA DE CORREUS
UBICACIÓ
DELS RACONS:
Creiem
que podria ser interessant fer servir l'aula d'ús polivalent per a
la creació dels diferents racons, així disposaríem de més espai,
i tindrien una visió global dels racons, podríem fer com un petita
plaça del poble on es localitzen els diferents comerços, i en un
altre espai, els racons de l'agricultor i el granger.
Activitats:
seqüència didàctica i proposta d'activitats
Materials
necessaris en general i per cada un dels racons
- Material
general per a les sortides:
Farmaciola
de viatge.
Mudes
de recanvi.
Ampolles
d'aigua i gots de plàstic.
Aliments
sans per picar: fruites, tortes d'arròs, galetes,...
Llistat
amb noms i telèfons de contacte dels pares
- Material
general per a les activitats comunes
Vídeo
de presentació.
Reproductor
de CD i televisió.
Conte
dels oficis, titelles, decorat de forn de pa.
Cançons
dels oficis.
Capses
amb imatges d'oficis.
Fitxes
plastificades amb eines típiques de cada ofici.
Material
per fer el mural:
-
Pintures de dits de diferents colors.
-
Cartolines D-3 dividida en 5 parts on posarem una imatge que
representi cada ofici, perquè així els infants sàpiguen que han
d'expressar.
Material
Fruiteria Els Sentits. Activitat «Compres o vens»
Capsetes
de fusta per posar les fruites.
Fruites
de plàstic: pomes, peres, plàtans, mandarines o taronges, maduixes,
cireres, prunes, Kiwis.
Tendal
manufacturat a l'aula per exposar les fruites i per poder despatxar.
Davantal
pel fruiter/a.
Monedes
de plàstic.
Caixa
registradora.
Bosses
de plàstic per poder posar les fruites a dintre.
Carretó
de la compra.
Material
Fleca Molles de Pa!! Activitat «Que bo està el pa»
Capses
de cartró.
1
Taula baixeta.
Imatges
relacionades amb l'ofici de flequer.
Paper
per folrar les capses i aportar color al racó.
Cartolines
de colors, retoladors o llapis de colors, tisores, cola d'enganxar,
celo, taps de plàstic (per fer els botons del forn).
Pala
de flequer.
Caixa
registradora amb diners de joguina.
Safates
amb diferents tipus de pa, croissants, etc.
Bosses
de paper.
Ingredients
recepta: farina,
mantega, sucre, llevat, ous, llet, boletes de xocolata, sal i una
llimona.
Recipients
de plàstic de diverses mides.
Ratllador.
Forn.
Microones.
Ganivet
(d'ús exclusiu per les educadores), forquilla i cullera.
Pinzell
de silicona.
2
safates per al forn.
1
taula gran i 10 cadires.
Paper
especial per al forn.
Material
Racó de l'Agricultor. Activitat «Així sembrem»
Llenties,
mongetes i/o cigrons.
Sobres
amb llavors de fruites, flors i hortalisses .
Cotó.
Gots
de iogurt de plàstic, millor si són de vidre transparent.
Sorra.
1
petita regadora.
Davantals.
Tractors
de joguina.
Eines
de jardineria.
Algunes
caixes amb fruita i verdures del racó de la fruiteria.
Material
Racó Oficina de Correus. Activitat «Cartes entre amics»
Sobres
de diferents mides.
Caixes.
Paper
d’embolicar groc.
Telèfon.
Balança.
Paper
d'embalar.
Segells.
Mata-segells.
Folis
Din-3 i Din-4.
Colors.
Uniforme.
Paper
de plastificar.
2
taules.
Postals.
Imatges
de diferents llocs del món.
Temps
Agrupament
de l'alumnat
En
general les llars d'infants rurals ofereixen un nombre de places
reduït i limitat. A les classes solen assistir entre 8 i 10 infants.
En
aquest cas, el nostre projecte es desenvolupa en una llar petita, la
classe de P2 de la nostra escola rural està composta per 10 infants.
Aquest nombre reduït d'infants ens permet atendre satisfactòriament
les necessitats individuals de cada infant, establir un contacte
directe amb tots els infants i mantenir una comunicació fluïda i
estreta amb totes les famílies.
Les
activitats de la unitat didàctica “ Els oficis del meu poble”
que tracten el tema dels oficis de forma general es realitzaran
sempre en gran grup ( grup classe). En canvi, en les activitats
específiques de cada racó l'agrupament serà diferent per poder
assolir millor els objectius proposats.
A
continuació es mostra una taula on es detalla l'agrupament de tota
la seqüència didàctica.
Paper
de la persona educadora
En
la nostra unitat didàctica l’educador/a tindrà un paper actiu en
les diverses activitats. Serà l’encarregat de dirigir la dinàmica
del grup, però també serà capaç de donar un marge de llibertat i
espontaneïtat als infants amb l’objectiu d’aconseguir una
participació activa.
Serà
positiu, mostrarà iniciativa i implicació durant tota la
programació. Presentarà les activitats de forma estimulant per
animar als infants a experimentar i descobrir, però en cas de
negativa no forçarà situacions ni obligarà als infants a fer una
cosa que no volen.
Serà
empàtic, pacient i sabrà dialogar per poder resoldre conflictes.
Donarà molta importància a l’expressió de sentiments, angoixes i
dubtes.
En
algunes activitats ( sobretot en les de manipulació ) es convertirà
en el model a imitar. En canvi en altres activitats només es
limitarà a donar instruccions i solucionar dubtes.
Observarà
sempre tot allò que succeeix durant les activitats i anotarà tots
els aspectes que consideri importants.
Serà
l’encarregat d’avaluar als infants mitjançant una observació
sistemàtica. També avaluarà tot el procés de la unitat didàctica
per poder saber si s’han assolit els objectius proposats i
comprovar si la intervenció i la metodologia utilitzada ha estat
suficient i correcte.
L'atenció
a la diversitat
Un
dels reptes més importants al qual ens enfrontem avui dia els
educadors i educadores és l'atenció a la diversitat. Cada infant és
diferent, això no és nou. Cada infant té una sèrie de
característiques físiques, psíquiques, socials, de nivell
socioeconòmic i cultural, i que els fan ser diferents els uns dels
altres. Davant d'aquesta diversitat hem de tenir cura i donar una
resposta que permeti a cada infant desenvolupar al màxim les seves
capacitats.
El
nostre model educatiu, és un model comprensiu, que actua per tal de
reduir les desigualtats i facilitar que tots els infants gaudeixin de
les mateixes oportunitats. La diversitat a les aules és un fet que
cal respectar i tenir en compte, perquè només d'aquesta manera
serem capaços d'afavorir el desenvolupament dels infants.
En
aquest sentit, és molt important que el personal educador, mitjançat
la seva actitud i actuació, transmeti una sèrie de valors: respecte
a la diversitat, a la integració i tolerància. No ens podem oblidar
que les persones adultes som el mirall en el qual els infants es
miren, som el seu model a seguir.
Volem
treballar la integració mitjançant l'aprenentatge cooperatiu entre
els alumnes. Les estratègies d'aprenentatge cooperatiu tenen efectes
molt positius pel que fa a l'autoestima, les relacions socials i el
desenvolupament personal.
La
nostra proposta educativa contemplarà el tractament a la diversitat
de l'alumnat partint de la base d'escola comprensiva i inclusiva, on
oferim a tots els alumnes una educació comuna i individualitzada, on
tots els infants tenen les mateixes oportunitats d'acció, amb suport
si cal, on tots tenim coses a dir i a fer, i on la diversitat és
l'oportunitat d'enriquir-nos conjuntament.
A
l'hora de concretar les programacions tindrem en compte els següents
aspectes:
- Proposar objectius d’aprenentatge a diferents nivells i ritmes.
- Prioritzar els continguts procedimentals.
- Programar activitats amb la utilització de diferents llenguatges, ritmes i estils d’aprenentatge i en diferents espais i amb diferents tipus de recursos.
- Utilitzar materials variats per a diferents ritmes, nivells i interessos.
- La programació serà flexible per poder fer adaptacions en cas que fos necessari.
- Coordinar els equips docents.
- Fer el seguiment del procés d’ensenyament- aprenentatge dels alumnes.
- Utilitzar metodologies diverses com el treball per projectes, el treball cooperatiu, el treball individualitzat, etc., metodologies totes elles que faciliten l’atenció a la diversitat.
- Fer avaluacions inicials.
- Diversificar les maneres d’avaluar.
Avaluació
Valoració del progrés i evolució dels infants
Per
dur a terme l’avaluació realitzarem una observació sistemàtica
durant totes les activitats i
anotarem
els aspectes importants.
De
totes les activitats proposades avaluarem de forma concreta i
mitjançant una graella d’observació amb els respectius ítems les
següents activitats:
Activitat
1: Vídeo. Els oficis del meu poble.
Activitat
5: Cartes entre amics
Activitat
6: Que bo està el pa!
Activitat
8: Compres o vens?
Activitat
9: Així sembrem!
Activitat
12: Repassem els oficis i els seus objectes
Activitat
13: Pintem un mural!
A
continuació es mostra la taula per avaluar als infants de forma
general durant tot el procés de la unitat didàctica:
Valoració
de la unitat didàctica
En
aquest apartat avaluarem l'actuació pedagògica. Aquesta avaluació,
elaborada per les educadores, ens serveix per millorar la intervenció
educativa controlant tots els aspectes d'aquesta unitat: espais,
recursos, temporalització, paper de l'educadora..., per adequar-la
als interessos i necessitats dels infants i per comprovar si les
nostres actuacions són eficaces o no.
La
portarem a terme en el transcurs de la unitat didàctica i un cop
finalitzada, i ens permetrà millorar en futures programacions i anar
fent modificacions en els aspectes que no es treballin de manera
adequada.
Els
aspectes que valorarem seran els següents:
-
Adequació als objectius i continguts proposats.
-
Valoració de la pròpia actuació.
-
Idoneïtat de les activitats proposades.
-
Idoneïtat dels racons de joc simbòlic i els materials utilitzats.
-
Actuació amb les famílies.
Alguns
dels ítems que utilitzarem seran els següents:
-
El temps utilitzat ha sigut el suficient.
-
Els materials i els espais han estat encertats.
-
El material ha estat suficient.
-
Les activitats han despertat l'interès dels infants.
-
Les famílies han participat.
-
Hem aconseguit els objectius proposats.
-
Hem pogut atendre les demandes dels infants
No hay comentarios:
Publicar un comentario